- Menu BIP
- BIP
- Zadania Gminy
Zadania Gminy
Kompetencje gminy określa ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2013r. poz. 594, zm. poz. 645)
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone na rzecz innych podmiotów.
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
8) edukacji publicznej,
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11) targowisk i hal targowych,
12) zieleni gminnej i zadrzewień,
13) cmentarzy gminnych,
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
18) promocji gminy,
19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
Ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.
Gmina może wykonywać zadania z zakresu:
- właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami
samorządu terytorialnego,
- administracji rządowej na podstawie porozumienia z organami tej administracji.
Ustawa o samorządzie gminnym m.in. stanowi, iż ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów.
W tym zakresie Gmina Cisek wykonuje zadania obejmujące:
-
ewidencję ludności;
-
urząd stanu cywilnego;
-
sprawy wojskowe;
-
wydawania dokumentów tożsamości;
-
sprawy obrony cywilnej i obronności;
-
rejestracja działalności gospodarczej.
Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumień z organami tej administracji.
Ponadto, gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.
Podmiot udostępniający: | Wójt Gminy |
Informację wytworzył(a) lub za treść odpowiada: | Sekretarz Gminy |
Data wytworzenia: | 2014-01-07 |